Branding: 5 cech dobrego namingu

Warto poświęcić czas i uwagę na dobór właściwej nazwy.

Chwytliwa, przemyślana nazwa może przyczynić się do sukcesu i większej rozpoznawalności firmy na rynku. Z drugiej strony, nie najlepiej dobrany termin może okazać się zgubny dla jej wizerunku.

„Nowoczesny branding, jaki znamy, wykorzystuje wyrafinowane grupy fokusowe w połączeniu z danymi ze szczegółowej analizy językowej i psychologicznej, aby stworzyć nazwy marek, które mają zaszczepić zaufanie i skłonić konsumentów do zakupu.”

O czym powinieneś pamiętać tworząc nazwę swojej firmy? Znalazłoby się kilka takich rzeczy…

Unikaj nazw, które wykręcają język, bo jeśli klient nie może tego wymówić, to jak ma o tym powiedzieć swoim znajomym? Może być z tym spory problem. Załóżmy, że tworzysz markę sportowych butów i nazywasz ją „Egzynolik Oczyszczone Powietrze”, a teraz spróbuj powiedzieć to na głos…

Nazwa powinna być jak piosenka, która wpada w ucho i zostaje tam już na bardzo długo.

Puścić wodzy fantazji, czyli o byciu kreatywnym

Kreatywność to również ważny aspekt namingu, pozwala na wyłapanie uwagi ludzie i wyróżnienie marki, produktu czy usługi na tle konkurencji. Fajna, oryginalna nazwa buduje z klientami więź emocjonalną, wywołuje ich ciekawość, a później przywiązanie.

Chociażby Apple, nazwa związana z owocami jest czymś bardzo nietypowym w branży technologicznej, a jednak stała się rozpoznawalna na całym świecie.

Nie wolno jednak przesadzić, złoty środek sprawdzi się tutaj idealnie. Nazwa musi być dopasowana do firmy oraz wartości jakimi się kieruje, nie powinna być też zbyt skomplikowana i trudna do zapamiętania.

Kiedy mówimy o plagiacie?

Unikaj używania nazw podobnych do istniejących już marek, by uniknąć ewentualnych oskarżeń o plagiat czy też naruszenie praw autorskich.

Takim kontrowersyjnym przypadkiem namingu być StrexCorp, wywodzący się z popularnego podcastu „Welcome to Night Vale”, który został oskarżony o podobieństwo do marki Starbucks.

Wystrzegaj się przesadnego podążania za trendami

Pamiętaj, żeby nie poddawać się chwilowym modom, bo może się to źle skończyć. Niektóre nazwy za kilka sezonów mogą być nieaktualne, a twoja marka zostanie w tyle.

Lepiej postawić na coś bardziej trwałego i ponadczasowego, co nie tylko będzie miało większy potencjał przetrwania w dłuższym okresie, ale też łatwiej zapadnie w pamięć klientów. Kreatywność powinna iść w parze z długoterminowym podejściem, żeby stworzyć nazwę, która będzie wyjątkowa i funkcjonalna nie tylko teraz, ale też za kilka lat. To pozwoli na budowanie spójnego wizerunku marki i większą stabilność na konkurencyjnym rynku.

Rozważasz rynek międzynarodowy?

Językowa spójność to również niezwykle istotny aspekt przy wyborze nazwy marki lub produktu, zwłaszcza jeśli planujesz bądź rozważasz ekspansję na rynki międzynarodowe.

Nazwa powinna być zrozumiała i poprawnie wymawiana w różnych językach, które być może są twoimi docelowymi rynkami. Upewnij się, że nazwa nie jest trudna do wymówienia lub nie posiada dźwięków, które są niemożliwe do wymówienia w innych kulturach. Może to wymagać konsultacji z tłumaczami lub ekspertami językowymi, jest to najbezpieczniejsza opcja!

Unikanie niefortunnych znaczeń

A jak już jesteśmy w tym temacie… Nazwa może mieć różne znaczenia w odmiennych językach, niektóre z nich mogą okazać się być nietrafione lub wręcz obraźliwe. Dlatego w tym aspekcie równie ważne jest, aby przeprowadzić odpowiednią ilość badań dotyczących znaczenia nazwy w potencjalnych językach docelowych. Unikaj nazw, które mogą być uważane za obraźliwe, prowokujące, lub nieodpowiednie.

Naming to bardzo ważny proces, bo często z perspektywy klienta to właśnie od nazwy zaczyna się cała przygoda z marką. To pierwsze, co ludzie zauważają i co zostaje w ich głowach. Dobra nazwa potrafi przyciągnąć uwagę, wzbudzić ciekawość i budować pozytywne skojarzenia. Natomiast zła nazwa może sprawić, że produkt czy usługa zostaną zignorowane albo źle zrozumiane. Kreatywny i trafny naming pomaga wyróżnić się na tle konkurencji, budować rozpoznawalność i tworzyć mocniejsze połączenie emocjonalne z klientami. To jak słowo może przekazać całe przesłanie, zobrazować wartości firmy i za co ona stoi.

Ale nie jest to łatwe zadanie! Warto pamiętać o zgodności z marką, o tym, żeby była łatwa do zapamiętania i żeby była dostępna jako domena internetowa.

Naming to jedna z pierwszych rzeczy, którą powinno się przemyśleć w procesie budowania marki, bo ma ogromny wpływ na jej dalszy rozwój i sukces.

ad_min_brandma
Mateusz Rozynek