Rebranding to coś na zasadzie remontu w domu, tylko że dotyczy rozwoju naszej marki. Zmiany mogą obejmować logotyp, zmodyfikowany schemat kolorystyczny KV, aktualizację strony internetowej czy nawet reformę w komunikacji i wartościach brandu.
Zacznijmy od zastanowienia się nad tym, w jakich branżach wspomniany rebranding występuje statystycznie najczęściej. Wynika to przede wszystkim stąd, że są one szczególnie narażone na zmiany w trendach, technologii czy też oczekiwań klientów.
Branża technologiczna
W sektorze technologicznym zmiany pojawiają się często i bardzo dynamicznie, co wiele firm prowokuje do rozważenia rebrandingu. Firmy często przeprowadzają go, aby odzwierciedlić rozwijające się wraz z nimi produkty i usługi oraz dostosować się do coraz aktualniejszych trendów.
Branża modowa i kosmetyczna
Przewaga konkurencyjna w tych branżach często opiera się na silnym, starannie wypracowanym wizerunku i wyznaczaniu trendów. Stąd też firmy modowe i kosmetyczne często dokonują owego rebrandingu, aby nie zostać w tyle za aktualnie uwielbianymi przez konsumentów oczekiwaniami.
Branża medialna i rozrywkowa
W branży mediów i rozrywki konkurencja jest ogromna, a oczekiwania widzów i czytelników ciągle się zmieniają. Rebranding może pomóc mediom i firmom rozrywkowym w utrzymaniu uwagi i zainteresowania publiczności.
Branża motoryzacyjna
W sektorze motoryzacyjnym rebranding może dotyczyć zarówno samych marek samochodów, jak również sieci dealerskich. Często jest to związane z wprowadzeniem nowych modeli lub zmianami w strategii marketingowej.
Należy jednak zaznaczyć, że rebranding może występować w praktycznie każdej branży, jeśli firma uważa, że zmiana wizerunku lub strategii jest niezbędna do osiągnięcia swoich celów biznesowych.
Dlaczego to takie istotne? Bo świat i oczekiwania się zmieniają, twoja marka musi za tym nadążać.
Jak w takim razie to zrobić?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że nie mówimy tu o zmianie na chwilę, to długotrwały proces. Pierwszym krokiem, przybliżającym nas do jakichkolwiek przekształceń, jest zrozumienie dlaczego potrzebujesz rebrandingu.
Czy chodzi o dostosowanie do nowych trendów, osiągnięcie kolejnego segmentu na danym rynku czy może chęć zakomunikowania odbiorcom twoich nowych celów? To kluczowe, aby jasno określić zamierzenie.
Analiza dotychczasowych działań marki
W kolejnym kroku, nadchodzi czas na analizę obecnej marki. To świetny moment na rozmowy z całym zespołem, w celu zebrania informacji z wielu perspektyw. Nie obawiaj się wyjścia poza panujące schematy, rebranding to świetna okazja na świeży, potrzebny start.
Co działa, a co wydaje się już nie funkcjonować prawidłowo?
Co chciałbyś zachować, a co zmienić?
Rozpoczęcie procesu rebrandingowego
Aż wreszcie, twoja marka gotowa będzie rozpocząć proces rebrandingowy. Nieocenione może okazać się tutaj wsparcie profesjonalistów, który przejmując rolę przewodnika, przeprowadzą cię przez każdy z nadchodzących etapów.
Ważne jest, aby nowa tożsamość odzwierciedlała cele i wartości. Nie chodzi wyłącznie o wygląd, to emocje, które twoja marka ma budzić.
Faza prowizorycznych testów
Koniecznie sprawdź, jak nowa marka funkcjonować będzie w praktyce. Możesz zwrócić się do przyjaciół, rodziny a nawet klientów o opinię. To świetny sposób na zweryfikowanie czy rebranding działa.
Co z komunikacją?
No właśnie, jak przekazać ten fakt klientom? Warto zacząć od wewnętrznej komunikacji, przekaż swojemu zespołowi, dlaczego wasza marka potrzebuje zmian. To oni będą jej pierwszymi ambasadorami.
Nieco później, przyjdzie pora na oficjalny komunikat. Wybierz odpowiedni moment, starannie dobierając kanały komunikacyjne. To może być aktualizacja na stronie internetowej, posty w mediach społecznościowych a może bezpośrednie spotkanie z klientami?
Zaangażuj się, opowiedz swoim odbiorcom skąd ten pomysł, przedstaw jakie korzyści niesie za sobą wprowadzony rebranding.
Zdarza się, że ludzie mogą być nieco sceptycznie nastawieni wobec jakichkolwiek modyfikacji. Przygotuj się na ich pytania oraz obawy. Pokaż im, że słuchasz ich opinii, które są ogromnie ważne dla rozwoju twojej marki.
W procesie rebrandingu bardzo ważna jest cierpliwość. Nie oczekuj, że wszyscy od razu pokochają nową wizję twojej marki. Daj ich czas na przyzwyczajenie się do wprowadzonych zmian.
Zaufaj nam, minie odrobina czasu i pozytywne efekty będą zauważalne.
Wartość rebrandingu polega na tym, że pozwala waszej marce rosnąć, ewoluować i nadal budować pozytywne relacje z klientami.
Czy to łatwe? Nie do końca. Czy warto? Zdecydowanie tak.