W takiej rzeczywistości wartość marki odgrywa kluczową rolę w osiąganiu sukcesu na rynku. Marka to nie tylko logo czy nazwa firmy, ale również kompleksowy zestaw wartości i skojarzeń, które odnoszą się do danego przedsiębiorstwa w umyśle konsumentów.
Wartość marki to trochę abstrakcyjne pojęcie
Wartość w tym przypadku odzwierciedla ogólny poziom zaufania i lojalności, jakim klienci obdarzają daną firmę. To, jak postrzegają markę, ma ogromny wpływ na wybór produktów czy usług. Silna marka jest w stanie przyciągnąć nowych konsumentów, utrzymać istniejących i zwiększyć rentowność działalności.
Spróbujmy posłużyć się kilkoma przykładami, tak aby lepiej zrozumieć istotę wartości
Apple, niezawodność innowacyjność oraz design
Nie da się ukryć, że to fundamentalne wartości dla tego giganta technologicznego. To właśnie one przyciągają i utrzymują klientów, którzy identyfikują się z wyjątkowym stylem i dążeniem do nowoczesności. Twórcy Apple budowali markę przez długie lata, a określające ją wartości umożliwiły jej tworzenie nie tylko produktów, ale także całych ekosystemów, które zmieniły sposób w jaki funkcjonujemy dziś.
Patagonia i towarzysząca jej dbałość o środowisko
Marka wyznaczająca trendy w dziedzinie zrównoważonej mody i dbałości o środowisko. Już na samym początku działalności marka postawiła sobie za cel produkcję odzieży funkcjonalnej, wykonanej z najwyższej jakości materiałów, ale przede wszystkim nieszkodliwej dla naszej planety. Wartości ekologiczno-społeczne stanowią fundament filozofii marki, przyciągając tym samym całe rzesze klientów. Patagonia, jako jeszcze niedawno jedna z nielicznych marek odzieżowych, stała się ważnym ogniwem w walce o ochronę środowiska.
Pełna entuzjazmu Coca-Cola
Nie można pominąć w tym zestawieniu kultowej Coca-Coli, która od dziesięcioleci kształtuje swoją tożsamość wokół wartości związanych z wspólnotą, radością i chwilami spędzonymi w gronie najbliższych. Marka nie sprzedaje tylko napoju, otrzymujemy w pakiecie również emocje i doznania towarzyszące momentom wśród przyjaciół. Kampanie reklamowe oraz towarzyszące im silne zaangażowanie społeczne, pozwalają na budowanie trwałej więzi z konsumentami identyfikującymi się z tą wizją.
Innowacyjność idąca w parze z Teslą
Tesla to przykład marki, która bazuje na wartościach innowacyjność, mobilność, a nawet walki ze zmianami klimatycznymi. Marka wierzy, że przyszłość transportu powinna być oparta na energii odnawialnej, tak aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych oraz negatywny wpływ na środowisko. Tesla więc dąży do ciągłego udoskonalania swoich produktów poprzez wdrażanie nowych technologii, efektywność energetyczną czy też rozwijanie zaawansowanych systemów zarządzania pojazdem.
Dove naprzeciw akceptacji siebie
Dove, czyli marka kosmetyków, już od długiego czasu promuje wartości mające pomóc w akceptacji siebie. Ich liczne kampanie reklamowe i produkty ukierunkowane są na budowanie pozytywnego obrazu ciała, które przedstawiane jest w wielu, odmiennych przykładach. Lojalni klienci zdają się doceniać zaangażowanie marki w działania społeczne, chwaląc nie tylko jej produkty, a przede wszystkim całokształt.
Z kolei Warby Parker, kładzie ogromny nacisk na odpowiedzialność społeczną, za każdy zakupiony produkt firma przekazuje parę okularów potrzebującym. Airbnb bazuje na dzieleniu się i odkrywaniu nowych miejsc, Ben & Jerry’s, podobnie jak wspomniana wcześniej Patagonia, walczy o ochronę środowiska. Można by tak wymieniać bez końca…
Wartości stanowią o tożsamości marki, pomagają w budowaniu długotrwałych relacji opartych na zaufaniu i autentyczności. Klienci chcą utożsamiać się z jej misją i przekonaniami. Współczesny, świadomy konsument coraz bardziej ceni sobie etykę oraz oddanie wartościom danego brandu.
To naprawdę istotna kwestia, tworząc własną markę, zdecydowanie nie warto jej bagatelizować.