Według danych StatCounter GlobalStats już w 2021 roku, udział w globalnym ruchu internetowym, generowanym przez urządzenia mobilne, wynosił około 53%, podczas gdy urządzenia desktopowe stanowiły około 46% ruchu. To sugeruje, że większy procent użytkowników korzysta dziś z urządzeń mobilnych.
Responstywne strony internetowe. Charakteryzuje je doskonałe dopasowanie do różniących się rozmiarem urządzeń i ekranów, zapewniając użytkownikom wygodne doświadczenia niezależnie od tego, czy korzystają z komputera, smartfona czy może tabletu.
Co kryje się pod pojęciem responsywności?
Responsywne strony internetowe to witryny, które automatycznie reagują na rozmiar ekranu, na którym są wyświetlane. Oznacza to, że ich układ, elementy oraz proporcje są elastycznie dostosowywane w zależności od urządzenia.
Bez względu na to, czy przeglądasz stronę na dużym ekranie monitora, w poziomie na tablecie czy pionowo na smartfonie, strona zawsze będzie wyglądać, a przede wszystkim dać się użytkować. No bo jak zadać pytanie przez stronę, gdy nie możesz dotrzeć do zakładki “kontakt”, albo “numer telefonu”, a to dlatego, że ich font jest zbyt mały lub przyciski są nieaktywne?
Proces projektowania responsywnej strony
Projektowanie responsywnej strony internetowej to znacznie więcej niż zmniejszanie lub powiększanie elementów na różnych ekranach. To kompleksowy proces, który ma na celu dostosowanie witryny do wielu, złożonych potrzeb użytkowników.
W pierwszej kolejności projektujemy precyzyjnie zaplanowany układ strony. Wybór odpowiednich kontenerów, kolumn oraz elementów musi być przemyślany.
Później przychodzi pora na media queries, przez co rozumiemy technikę używaną w kodzie, która umożliwia wprowadzanie zmian wizualnych oraz układowych w zależności od określonych parametrów ekranu, takich jak szerokość czy orientacja.
Co może okazać się być pomocne?
Narzędzie System CRM (Customer Relationship Management) jest tym czynnikiem, który może odgrywać istotną rolę w tworzeniu responsywnych stron internetowych, a to za sprawą zapewnienia lepszej personalizacji i dostosowania jej do potrzeb użytkowników.
Na podstawie zebranych danych, CRM pozwala na segmentację odbiorców według różnych kryteriów. To umożliwia tworzenie treści, ofert i układów stron dostosowanych do wielu, specyficznych grup klientów. System CRM pozwala też śledzić ścieżki użytkowników. Stawia na analizę efektywności różnych elementów strony i optymalizację w celu zwiększenia wskaźników konwersji.
W skrócie, system CRM pomaga w tworzeniu responsywnych stron internetowych poprzez dostarczanie informacji o użytkownikach, ich zachowaniach i preferencjach. To z kolei umożliwia personalizację treści i układu, co w efekcie poprawia doświadczenie klientów i zwiększa szanse na wspomnianą już wyżej, konwersje.
Wydajność idąca w parze z szybkością
Responsywne strony nie tylko dostosowują się do różnych ekranów, ale także muszą być zoptymalizowane pod kątem wydajności. Długi czas ładowania może zniechęcić użytkowników, niezależnie od tego, jak dobrze strona prezentuje się wizualnie na ich urządzeniu. Właściwa optymalizacja obrazów, kodu i zasobów jest kluczowa, aby utrzymać witrynę responsywną i szybką.
Kojarzysz pojęcie mobile-first design?
Coraz więcej witryn czy sklepów domyślnie będzie częściej otwieranych na urządzeniach mobilnych – dlatego warto zacząć ich projektowanie od układu projektów mobilnych, a dopiero później skupiać się na większych urządzeniach. To właśnie smartfony rządzą dziesiejszym światem cyfrowym, w końcu przecież wszyscy lubimy zerkać w te niewielkie ekraniki!
Google i SEO
Warto też wspomnieć o tym, że nawet wyszukiwarka google coraz częściej zwraca uwagę na responsywność stron internetowych w kontekście pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Strony te mają znacznie wyższe szanse na lepsze pozycje w wynikach.
W jaki sposób działają responsywne strony internetowe?
Głównym celem owej responsywności jest stworzenie czegoś co będzie spójne i poprawi doświadczenia użytkownika niezależnie od urządzenia, którego akurat używa.
To oznacza, że zarówno układ, jak i treść dostosowują się automatycznie do parametrów ekranu. Jeśli na przykład na komputerze masz trzy kolumny z treściami, na smartfonie mogą być one ułożone jeden pod drugim, aby były czytelne i łatwo dostępne.
Wykorzystuje ona odpowiednie technologie, tak aby inteligentnie reagować na wszelkie zmiany. Jeśli nowy rozmiar okna przeglądarki zastąpi poprzedni, elementy stopniowo dostosują się do wymaganych wymiarów, eliminując potrzebę scrollowania w poziomie.
Jednym zdaniem…
Responsywne strony internetowe są konieczne, by umożliwić dotarcie twoim klientom do ciebie, uwzględniając coraz większą różnorodność urządzeń i ich rozmiarów, a także ich oczekiwania , przez które oczekują oni wygody podczas przeglądania witryn.