Blog

Marka lubiana która oczaruje odbiorców – część I

1. Zadaj sobie pytanie, jaki jest nadrzędny cel – co ma dostarczać Twoja marka.

Każda marka odnosząca sukces, na poziomie emocjonalnym posiada jasno i czytelnie sformułowany cel. W jego wyklarowaniu celu pomoże Ci zadanie sobie następujących pytań:

  • Do czego została powołana?
  • Jakie problemy rozwiązuje?
  • Jakie wartości dostarcza?
  • Co ją wyróżnia od konkurencji?
  • Dlaczego ma zainteresować odbiorców?

Stawiając powyższe pytania, będziemy stopniowo zbierać elementy budowy marki. Odpowiadając na nie zaczną tworzyć się hasła reklamowe, tagline, claim marki, zestawienie wartości prezentowanych przez markę, charakterystyki odbiorców, a wreszcie USP (Unique Selling Proposition), czyli zestaw unikatowych cech i wartości oferty. Ważne jest, by tworząc fundamenty dla marki, robić to świadomie, spójnie i konsekwentnie. Marka nie może jednocześnie być ekskluzywna i konwencjonalna, czy trywialna.

Według badań 50 % konsumentów wybiera marki kierując się wartościami, które za nimi stoją. To emocje stoją zatem za decyzją zakupową i to one motywują nas do ostatecznego sięgnięcia do portfela.

Warto zatem poświęcić czas i zasoby na powyższe rozważania.  Ich wyniki rozpisz na kartce, zaproponuj to samo członkom swojego zespołu. Zorganizuj warsztaty i angażujące ćwiczenia, porównaj wyniki uczestników, zaproś do uczestnictwa przedstawicieli swojej firmy, oraz osoby spoza struktur.

Po to właśnie warto współpracować z agencją brandingową. To naszym zadaniem partnerskie spojrzenie na Twój pomysł „z boku”. Razem z nami wypracujcie fundamentalne wartości dla Twojej marki. Pamiętaj, że wykonana teraz praca i zainwestowany czas to kapitał, z którego z czasem będziesz pozyskiwać wymierne korzyści. Koszty i nakład pracy na potencjalny rebranding, po latach mogą okazać się bardzo wysokie, albo nawet uniemożliwiające realizację zadania.

Ludzie kupują produkty nie tylko za to, czym są, ale dlaczego powstały.

Zdecydowanie chętniej powierzasz swoje pieniądze osobie, która wzbudzi nasze zaufanie, rozumie, podziela aspiracje i wartości, w które wierzysz. Twoi klienci mają dokładnie tak samo – daj im więc się polubić na poziomie wspólnych wartości!

Tak samo funkcjonuje handel towarami, dlatego producenci personifikują swoje produkty nadając im często cechy ludzkie, odzwierciedlające nasze pragnienia i emocje.

 

2. Zbadaj otoczenie konkurencyjne, co „mówią” inne marki?

Prześledź dokładnie budowę marki swojej konkurencji i zastanów się, czym możesz się wyróżnić. Nie powielaj schematów, nie kopiuj – chyba, że jedyną siłą napędową Twojego produktu ma być cena. Skopiowane i powielone marki, nieposiadające swojej własnej, unikatowej osobowości, zawsze będą tanie i nigdy nie osiągną komercyjnego sukcesu. Co więcejnawet marka z założenia tania i nisko budżetowa, nie powinna być zbudowana bez budżetu, pracy i pomysłu.

Spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania, pomogą Ci ulokować swoje produkty pośród konkurencji.

  1. Czy marka Twojego konkurenta jest spójna w komunikacji i identyfikacji wizualnej we wszystkich kanałach?
  2. Jak oceniasz produkty konkurencji? Dokonaj ich klasyfikacji i zastanów się, gdzie umiejscowiłbyś swój.
  3. Jaką ocenę wystawili Twojemu konkurentowi jego klienci? Zapoznaj się z recenzjami w internecie, na forach czy social media.
  4. W jaki sposób konkurencja promuje swoje produkty? Sprawdź zarówno narzędzia i kanały offline, jak i online.

Przygotuj odpowiedzi na powyższe pytania w tabeli porównawczej tworząc zestawienie konkurencji. Rozważ ich mocne i słabe punkty i zastanów się, co Ty możesz zrobić lepiej.

 

3. Dokonaj charakteryzacji grupy docelowej budowanej przez Ciebie marki

To kolejny kluczowy  moment w procesie projektowania marki. Nie możesz tworzyć marki dla wszystkich, to nie zadziała.

Istotne jest, by znaleźć, wskazać i opisać jak najwięcej konkretów. Zapoznaj się szczegółowo i scharakteryzuj swojego konsumenta, mogą Ci w tym pomóc poniższe wskaźniki, ale ograniczaj się, zadaj sobie jak najwięcej pytań.

  • wiek
  • płeć
  • status społeczny
  • miejsce zamieszkania (duże miasta/wsie)
  • zainteresowania
  • wykształcenie
  • poziom zaangażowania społecznego
  • przywiązanie do konkretnej marki samochodu
  • motywacja, cele

Powyższą listę możesz samodzielnie uzupełnić o wątki znamienne dla danej branży, grupy społecznej czy kultury. Postaraj się maksymalnie skonkretyzować grupę docelową, być może powinieneś ją zawęzić, dzięki czemu Twoja oferta celniej i łatwiej trafi do finalnego klienta.

Poniżej kilka przykładów:

  • tworząc markę dla kolarzy, zastanów się, czy Twój produkt nie odpowiada lepiej na potrzeby kolarza szosowego, niż górskiego;
  • przygotowując ofertę lokalu z fastfoodem, pomyśl, czy w pobliżu nie znajduje się np. uczelnia, urząd, czy biurowiec, aby lepiej i celniej komunikować ją do właściwiej grupy docelowej;
  • często wymieniany w biznes planach „klient premium” zdecydowanie nie jest stwierdzeniem wystarczająco konkretnym. Zastanów się, gdzie go można spotkać, w jakich sklepach robi zakupy, gdzie kupuje marynarkę i wreszcie – jakiego słucha radia podczas podróży samochodem, albo jakich używa aplikacji w swoim telefonie.

Poznaj szczegółowe zachowania i styl życia swoich konsumentów. Koncentrując się na konkretnym kliencie oraz jego potrzebach, stworzysz komunikację czytelną, jasną i przede wszystkim zapadającą w pamięć, a więc skuteczną. Zawężając grupę docelową, paradoksalnie uzyskamy przewagę konkurencyjną.

4. Proto-persona klienta Twojego brandu

Projektując produkt/usługę czy markę zdecydowanie warto sięgnąć po jedną z metod „Design Thinking” –  tworzenie proto-persony klienta. Zagadnienie to omówię szerzej w osobnym artykule. W dużym uproszczeniu, koncepcja polega na próbie spojrzenia na produkt oczami klienta. W trakcie ćwiczeń czy warsztatów, w których zazwyczaj biorą udział osoby zatrudnione w firmie, wykonujemy zadania mające na celu stworzenie modelowego klienta (czy też raczej kilku modeli). Zadania wykonywane są zazwyczaj w małych podgrupach, uczestnicy starają się stworzyć uproszczony model klienta opisując jego cechy, zainteresowania, preferencję, czy wręcz rysując go na kartce papieru.

Metodologia ta jest stosunkowo prosta, praktycznie bezkosztowa, nie wymaga angażowania dużych zasobów poza czasem. Pozwala uzyskać pewną wiedzę o kliencie, jednakże należy mieć na uwadze, że powstałe proto-persony (póki nie zostaną potwierdzone w procesie badań marketingowych) stanowią swoiste wyobrażenie naszego klienta, które finalnie może mijać się z prawdą i rzeczywistością. Finalnie jednak ćwiczenia te powinny przybliżyć nas do zdobycia pewnej elementarnej wiedzy o naszym konsumencie. Wiedzy, która pozwoli nam oszacować, czy odbiorca skorzysta z naszych treści, kliknie w reklamę, czy zapisze się na listę newsletterową.

Takimi właśnie narzędziami tworzymy marki dla naszych klientów – zobacz ich przykłady w naszym portfolio. W kolejnym artykule rozwinę zagadnienie projektowania lubianej marki o kolejne przykłady.

Polecane wpisy

Branding – warto powierzyć go odpowiednim ludziom

Budowanie marki albo inaczej branding to proces generowania świadomości i komunikowania celem zbliżenia klienta do produktu. Jest to dostarczanie zestawu wartości i argumentów, dzięki...

Budowanie dobrych relacji z klientami. 12 porad, które musisz przeczytać

1. Poznanie klienta Elementem każdego biznesplanu jest określenie segmentu klientów, do którego firma chce kierować swoje usługi. Nie dzieje się to bez powodu. Musi...

Skonsultuj z nami swoją markę