Budowanie marki albo inaczej branding to proces generowania świadomości i komunikowania celem zbliżenia klienta do produktu. Jest to dostarczanie zestawu wartości i argumentów, dzięki którym konsument może poznać, poczuć i doświadczyć markę. Jako małe i średnie firmy często stajemy w szranki i konkurujemy z dużymi firmami o nieosiągalnych dla nas budżetach na marketing. Pozostaje nam wówczas znaleźć sposób na odpowiednie wyróżnienie się, najlepiej poprzez solidnie zbudowany i przemyślany branding.
Kevin Lane Keller sformułował następujące elementy, które wspólnie współtworzą kapitał marki:
Jakkolwiek jest to dość akademickie podejście, wydaje się, że nie zatraciło na swej aktualności. Na powyższy kapitał składają liczne elementy tożsamości marki, które służą jej identyfikacji i wyróżnieniu, takie jak: nazwa, logotyp, dobór typografii, osobowość marki, sposób komunikowania z klientem oraz umiejętne wpisanie w czynniki kulturowe.
Współcześnie sukces odnoszą firmy, których marka jest spójna w komunikacji i tzw. Customer Experience w odniesieniu do wielu zastosowań, np.:
Budowanie marki to oczywiście wielowątkowy proces, który wymaga zaangażowania i strategii. Ten długotrwały wysiłek finalnie zaowocuj przywiązaniem klienta, nawiązaniem nowej współpracy oraz poleceniem, czy poparciem Twoich usług i produktów. To wszystko natomiast przełoży się w końcu na zwiększenie sprzedaży, czyli cel nadrzędny dla każdej działalności. Czy warto zatem zadbać o odpowiedni branding? Bez wątpienia tak. Należy jednak mieć na uwadze zakres naszego zaangażowania, dobór odpowiednich narzędzi i, co niezmiennie istotne, selekcję odpowiedniej agencji, która umiejętnie przeprowadzi Twoją firmę przez proces przygotowania brandingu lub rebrandingu marki. Skoro więc wykorzystujemy niemałe zasoby czasowe i materialne na ten cel, zróbmy wszystko, żeby osiągnąć należyty cel, np. powierzając opiekę nad wizerunkiem firmy właściwym ludziom.
Najprostsza definicja budowania marki to zwiększanie świadomości przy zastosowaniu strategii i kampanii, celem stworzenia pozytywnego i trwałego wizerunku na rynku.
Tworząc strategię dla marki, staraj się zaprezentować jako podmiot godny zaufania, wyróżniający się na tle konkurencji oraz po prostu lubiany, do którego klient będzie chciał wracać. Wiele firm często pomija efekt tworzenia strategii, przechodząc od razu do fazy projektowania i na marketing. Niektóre błędy popełnione na tym etapie mogą okazać się nieodwracalne, lub też koszty poniesione na ewentualny rebranding mogą być zbyt wysokie.
Zastanówmy się więc, jak chcielibyśmy być postrzegani przez klienta. Kompleksowa strategia marki powinna obejmować następujące obszary:
Warto więc poświęcić czas i odpowiednie zasoby, aby uzyskać ponadczasowy efekt. Jest coś prawdziwego w stwierdzeniu, że ludzie płacą za markę, a targują się o produkt. Koszty rebrandingu potrafią być bardzo wysokie i wymagają ogromnego zaangażowania środków.
Zobacz nasze portfolio stworzonych marek których firmy rosną – warto zbudować markę raz a dobrze!
1. Zadaj sobie pytanie, jaki jest nadrzędny cel – co ma dostarczać Twoja marka. Każda marka odnosząca sukces, na poziomie emocjonalnym posiada jasno i...
1. Poznanie klienta Elementem każdego biznesplanu jest określenie segmentu klientów, do którego firma chce kierować swoje usługi. Nie dzieje się to bez powodu. Musi...